Działalność MPK

Bilety, działalność ZIKiT oraz pozostałe tematy związane z komunikacją miejską w Krakowie

Moderator: Moderatorzy

Afterbirds
Dyrektor
Posty: 1485
Rejestracja: 17 gru 2011, o 10:03
Lokalizacja: WDZ

Działalność MPK

#181 Post autor: Afterbirds » 11 cze 2018, o 07:43

Przecież twarde siedzenia w autobusach to wynalazek lat 90-tych, wcześniej wszystkie AFAIR autobusy miały siedzenia miękkie. A podstawowy problem z "utrzymaniem" siedzeń to pokrycie z materiału które po zabrudzeniu trzeba prać (nie to, co w Ikarusach czy ogórkach, gdzie wystarczyło przejechać szmatą po skaju...)
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7856
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Działalność MPK

#182 Post autor: Locutus » 11 cze 2018, o 07:57

Jeszcze raz, krótko, w wersji dla opornych.

1. W kwestii przewijania trasy na diodowych wyświetlaczach R&G - po raz kolejny odsyłam do wątku o informacji pasażerskiej na forum. Od pierwszej podstrony można wyczytać, że w 2009. roku tego nie było. Na trzeciej podstronie jest link do artykułu z Wyborczej o tym, że pasażerowie woleliby wiedzieć gdzie autobus jedzie, a nie komu imieninowe życzenia złożyć. I wreszcie w okolicach szóstej czy siódmej podstrony można wyczytać, że przewijanie trasy wprowadzono w maju 2010.

2. Choinki w empekowskich przegubowcach nie widać już nawet z pierwszych miejsc siedzących za rzeźnią.

3. Przepychanie się do przedniego nadkola w zapranym po dach autobusie jeśli wsiadło się trzecimi lub czwartymi drzwiami nie jest fizycznie możliwe.

4. Informacja pasażerska, w której choinki elektroniczne są dwie, a wyświetlacze podsufitowe służą do podawania kilku następnych przystanków jest obiektywnie lepsza niż taka, w której choinka jest tylko jedna, a wyświetlacz podsufitowy pokazuje jedynie jeden najbliższy przystanek, a poza tym reklamy.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Afterbirds
Dyrektor
Posty: 1485
Rejestracja: 17 gru 2011, o 10:03
Lokalizacja: WDZ

Działalność MPK

#183 Post autor: Afterbirds » 11 cze 2018, o 08:27

Jakaś część problemu to to, że mini-golf i pochodne to autorski patent MPK podczas gdy Mobilis korzysta po prostu z natywnego oprogramowania systemu.

NB zapowiedzi głosowe testowano w autobusach jeszcze w latach 90-tych AFAIR po czym padły wyjaśnienia że "niedasie" bo kierowcom przeszkadza...
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Działalność MPK

#184 Post autor: volferssj » 11 cze 2018, o 10:06

Afterbirds pisze:Jakaś część problemu to to, że mini-golf i pochodne to autorski patent MPK podczas gdy Mobilis korzysta po prostu z natywnego oprogramowania systemu.
Żarty sobie robisz? Mini-golf jest wymysłem MPK? :wall:
Jeśli jest to autorskie rozwiązanie to firmy NovaMedia nie MPK, za które (wersja a'la NGT8) dostali chyba nawet jakąś nagrodę :wall:

Afterbirds
Dyrektor
Posty: 1485
Rejestracja: 17 gru 2011, o 10:03
Lokalizacja: WDZ

Działalność MPK

#185 Post autor: Afterbirds » 11 cze 2018, o 10:30

To już zupełnie nie rozumiem, czemu MPK się go tak usilnie trzyma. O ile estetyka jest kwestią gustu to niefunkcjonalność mini-golfa jest przecież oczywista...
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1813
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

Działalność MPK

#186 Post autor: Jamnik » 11 cze 2018, o 10:57

Afterbirds pisze:To już zupełnie nie rozumiem, czemu MPK się go tak usilnie trzyma. O ile estetyka jest kwestią gustu to niefunkcjonalność mini-golfa jest przecież oczywista...
Przecież wraz z zakupem hybryd MPK zamówiło już system R&G bez mini-golfa. Co prawda nie jest on jeszcze idealny, ale o niebo czytelniejszy. A w starszych autobusach z systemem NovejMedii widocznie nie można zamontować innej choinki, bo pewnie nie byłaby kompatybilna. Zresztą te autobusy (głównie chodzi o pierwsze z kontraktu na 100 pojazdów z 2010 roku) i tak już mają (ponad) połowę "życia" w Krakowie.
Ostatnio zmieniony 11 cze 2018, o 14:05 przez Jamnik, łącznie zmieniany 1 raz.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Działalność MPK

#187 Post autor: volferssj » 11 cze 2018, o 13:34

Jamnik pisze:A w starszych autobusach z systemem NovejMedii widocznej nie można zamontować innej choinki, bo pewnie nie byłaby kompatybilna.
Błąd. Biorąc pod uwagę testy w Łodzi, systemy we wszystkich naszych pojazdach na NovaMedii można w ok. 3 godziny (tak myślę) przeprogramować na choinkę a'la Sims/Mobilis.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1813
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

Działalność MPK

#188 Post autor: Jamnik » 11 cze 2018, o 14:07

volferssj pisze:
Jamnik pisze:choinkę a'la Sims/Mobilis.
Wspomniałeś o Simsie, nie o R&G-u. W każdym razie mam nadzieję, że kiedyś doczekamy się SIP-u z prawdziwego zdarzenia.

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2039
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Działalność MPK

#189 Post autor: Sgriffin » 11 cze 2018, o 14:16

Wzór to wzór, w Warszawie jest SIMS, R&G, Novamedia, Hueger (czy jakoś tak) i jakoś wszędzie jest identycznie.

Bo tak wymaga zamawiający.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Działalność MPK

#190 Post autor: Cukier » 11 cze 2018, o 21:48

Locutus pisze:Jedynym wyjątkiem są pesy 2014N – tam akurat rozwiązano to wzorowo (pod warunkiem, że akurat nie ma błędu informatycznego à la „Tramwaj Schrödingera”)
Ja niestety bardzo często trafiam na zupełnie puste choinki i/lub podsufitki, natomiast zwykle zapowiedzi głosowe chociaż działają. A skoro one działają, to działa i GPS, jedynie soft choinek / podsufitek się krzaczy.
Locutus pisze:No więc właśnie. Przy okazji warto przypomnieć, że Mobilis był również pionierem jeśli chodzi o siedzenia z miękką wyściółką, MPK Kraków konsekwentnie zamawiało twarde „deski” bez wyściółki bodaj do 2015. czy 2016. roku...
Przy okazji warto wspomnieć, że Mobilis zamówił miękkie fotele, bo został do tego zobligowany umową, do której się bezwzględnie podporządkował - co jest typowym zachowaniem dla tego przewoźnika, podczas komunalny nie byłby sobą gdyby od czasu do czasu nie strzelił focha, nie olał jakiejś umowy i nie zrobił czegoś po swojemu "bo tak".

I MPK również, zaczęło zamawiać miękkie fotele tylko i wyłącznie wskutek obowiązywania nowej umowy z ZIKiTem, która już ich do tego obligowała. Gdyby nie to, to zamawialiby dechy do końca świata i jeden dzień dłużej. Choć tu nie winię MPK, bo każdy inny przedsiębiorca by tak zrobił - po co dokładać sobie trudu czymś, czego zleceniodawca nie wymaga.

To samo jest zresztą z SIP - MPK ma dziadowską, bo ZIKiT dał mu dziadowskie wymagania.
Mistrzejowiczanin pisze:Jednakże o tym już wspominałem - na starego mini-golfa były skargi, więc jest on w chwili obecnej zamieniany na nowy.
Tymczasem na SIP Mobilisa nie ma skarg, bo i nie ma się do czego w nim przyczepić. No, jedynie tej mapki brakuje.
Mistrzejowiczanin pisze:Bombardiery, które mają 26 i 33 metry mają po dwie choinki, więc to o czymś świadczy.
Uwaga, breaking news: owszem, świadczy. O oszczędnościach jakich dokonało MPK kosztem wygody pasażerów. I z mojej strony pełne poparcie dla Locutusa co do stwierdzenia, że w zatłoczonym przegubowcu jest niemożliwe przedostanie się z ostatniego członu do pierwszego w poszukiwaniu informacji. A nawet jeśli, to nie jest wygodne.
Mistrzejowiczanin pisze: Ilość choinek sądzę, że nie ma większego znaczenia w autobusie przegubowym, ba - dwie choinki to już nawet poniekąd przerost formy nad treścią
Dwie choinki to sensowny kompromis między dobrą informacją pasażerską a jej kosztem. A brak tylnej choinki można zaakceptować tylko wtedy, jeśli jej rolę pełni tylny telewizor na przynajmniej połowie swojej powierzchni.
Sgriffin pisze:Wzór to wzór, w Warszawie jest SIMS, R&G, Novamedia, Hueger (czy jakoś tak) i jakoś wszędzie jest identycznie.

Bo tak wymaga zamawiający.
A w Krakowie mamy kombinację zamawiającego, który sam do końca nie wie czego chce, tudzież nie umie tego przelać na SIWZ oraz wykonującego, który się słucha zamawiającego tylko jeśli jest to po jego myśli.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7856
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Działalność MPK

#191 Post autor: Locutus » 12 cze 2018, o 07:06

Jamnik pisze:Przecież wraz z zakupem hybryd MPK zamówiło już system R&G bez mini-golfa. Co prawda nie jest on jeszcze idealny, ale o niebo czytelniejszy.
Po pierwsze - ten system i tak próbuje udawać minigolfa. Myślę, że MPK bardzo minigolfa chciało, tylko że wzornictwo przemysłowe zastrzegła sobie Novamedia i R&G nie mogło go skopiować w całości.

Po drugie - hybrydy mają Rączkę i Gąsiora, podobnie autosany i 77 przegubowców od Solarisa, ale już elektryki przyszły znowuż z Novamedią. Więc brak tu jakiejkolwiek konsekwencji.

@Cukier - toteż i dlatego zastrzegłem, że system zamontowany w sepsach jest idealny pod warunkiem że akurat działa. Wiem, że bardzo często występują w nim błędy, zresztą to w ogóle jest charakterystyczne dla wyrobków Novamedii...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1813
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

Działalność MPK

#192 Post autor: Jamnik » 12 cze 2018, o 07:44

Locutus pisze: Rączkę i Gąsiora
Co? :hmm:
Locutus pisze: ale już elektryki przyszły znowuż z Novamedią. Więc brak tu jakiejkolwiek konsekwencji.
Elektryki przyszły z NovaMedią, bo były zamówione wcześniej. Przetarg na nie był ogłoszony najwcześniej, bo 14.03.2016. Wszystkie pozostałe zamówienia były później, więc elektryki pomimo, że były prezentowane jako ostatnie, zamówione były jako pierwsze.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Działalność MPK

#193 Post autor: volferssj » 12 cze 2018, o 09:37

Locutus pisze:hybrydy mają Rączkę i Gąsiora, podobnie autosany i 77 przegubowców od Solarisa, ale już elektryki przyszły znowuż z Novamedią. Więc brak tu jakiejkolwiek konsekwencji.
Wszystkie trzy typy mają nie czyste R&G tylko "elektroniczny koktajl mołotowa": R&G, SIMS i coś jeszcze. Jak to "nie działało", zwłaszcza na początku, to wiemy wszyscy. Teraz mniej-więcej opanowali temat ale różne krzaki są nadal.
W konsekwencji MPK mogło (i powinno) stracić do takich wynalazków cierpliwość. Biorąc pod uwagę specyfikację na U12,9 chyba mieli już dość, bo chcieli NovaMedię/Hugera (co w sumie na jedno wychodzi).

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6535
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Działalność MPK

#194 Post autor: Coffee » 12 cze 2018, o 11:15

Jamnik pisze:
Locutus pisze: Rączkę i Gąsiora
Co? :hmm:
R&G = Rączka&Gąsior.
volferssj pisze: R&G, SIMS i coś jeszcze
R&G, SIMS i Pixel :) Z czego R&G to kasowniki i sterowanie automatem biletowym. SIMS to wyświetlacze podsufitowe i starowanie reklamami. Pixel sterownik główny + kamery + choinki boczne/wyświetlacze zewnętrzne.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Działalność MPK

#195 Post autor: volferssj » 12 cze 2018, o 11:22

^^
Wydaje mi się, że na monitorkach (podsufit i boczny) jest logo z Mielca ale mniejsza z tym. Do tego dochodzi jeszcze komputer pokładowy (dyspozytorski?) od Trapeze... miszmasz mamy kompletny.
I weź to ogarnij :wall:

ODPOWIEDZ

Wróć do „IV. Wokół KMK”