Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 16 wrz 2019, o 09:39

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 256 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Następna strona

Czy powinno się scalać rozkłady linii 1xx i 4xx gdy jadą dokładnie w tę samą stronę?
Tak 68%  68%  [ 23 ]
Nie 32%  32%  [ 11 ]
Liczba głosów : 34
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 17:24 
Online
Dyspozytor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sie 2017, o 11:19
Posty: 574
scyzor663 napisał(a):
A może po prostu pozostawić numery linii a scalać same rozkłady jazdy z oznaczonymi wariantami? Tj. niech na rozkładzie jest 182/482 i w godzinach 6:20 A 6:30 B z wyjaśnieniem: A - wykonuje linia 182, B - wykonuje linia 482 itp.?

Pomysł dobry ale znów ktoś może odczytać tylko duży numer "182", olać/nie zauważyć oznaczeń i nie wsiąść do "482" bo w głowie ma że czeka na 182.
W ten sposób zmniejszamy ilość kartek do przeczytania, ale sprawdzenie (dokładne) pojedynczej kartki wydłużamy.
Ogólnie byłbym zwolennikiem żeby wszystkie "482" w stronę DGW jeździły jako "182", ale wiem że to też nie w każdej sytuacji będzie intuicyjne. Przykładowo ktoś przyjedzie z Kurzei do DGW "182", a wracając uzna że nie chce mu się sprawdzać rozkładów (bo przecież na pewno może wrócić tylko 182, skoro w tę stronę była tylko ta linia) i będzie stał kilkanaście metrów od pętli popalając papieroski i spoglądając na odjeżdżające "482".

Można też iść dalej z tym usuwaniem linii 4xx i zrobić w obie strony "182" tylko z wariantami Mistrzejowice/Os Na Stoku i znów - dla kogoś będzie lepiej bo mniej kartek, mniej sprawdzania, mniej numerków linii do zapamiętania, a ktoś inny dojedzie krótszym kursem do pętli Mistrzejowice i będzie rzucał obelgami w stronę kierowcy bo jak to koniec trasy.

Każda opcja ma swoje wady jak i zalety i nie sposób określić co będzie lepsze.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 20:43 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 8 lip 2015, o 10:07
Posty: 703
Pewnie literki miały być tylko oznaczonym roboczym?
Przecież wyświetlacze to linia i końcówka i te dwie wystarczą. Mieszczący się zakres liter na krakowskich pojazdach jest mały, a wyświetlacze nie są dzielone.

W każdym razie - ogólnie ludzie powinni się zapoznać z układem stałym, czytać rozkłady i regulaminy. Nie można próbować być idiotoodpornym, bo tu nie ma wartości absolurncych.

Spoko mogą być po prostu oznaczone kursy wariantowe, ale też bez przesady.
4-setki są z definicji liniami wspomagającymi i właśnie mają być takimi de facto wariantami.
Człowiek będący tylko jednokrotnie w Krakowie i tak sprawdzi wszystko od A do Z, a ktoś będący na dłużej powinien poznać podstawy funkcjonowania KM.

Moim zdaniem właśnie jednostronne 4-setki są super. Są w Warszawie jednokierunkowe linie, są w Olsztynie, pewnie też w innych miastach... Ogarnijcie.
A właśnie ta jednokierunkowość pozwala zaoszczędzić papir tam, gdzie ma to sens.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 21:15 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10768
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Ja powiem, że z mojego punktu widzenia oszczędność papieru nie ma tu najmniejszego znaczenia. Stojąc już fizycznie na przystanku przenieść oczy o 20 cm w bok to jest kilka sekund i zerowy trud. Myślę że zdecydowanie jest gorzej w aplikacjach z rozkładami gdzie za każdym razem trzeba wybrać:
- linię
- kierunek
- przystanek początkowy (jeśli linia jest długa to jeszcze przewinąć żeby go znaleźć)

Ewentualnie można wybrać rozkłady wszystkich linii z danego przystanku, ale to się raczej sprawdza dla peryferiów, bo w centrum jest za dużo śmieciowych informacji do odfiltrowania (linie jadące w przeciwnym kierunku albo zupełnie nie po drodze). No i upierdliwe jest przy tym to, że jeśli nie szukamy na już, to trzeba ręcznie ustawiać datę i godzinę.

I pod tym kątem ja bym to głównie optymalizował, tak więc kombo rozkład dwóch linii o różnych numerach może i wykonalny na kartce, ale w aplikacji niekoniecznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 21:32 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 8 lip 2015, o 10:07
Posty: 703
Cukier napisał(a):
Myślę że zdecydowanie jest gorzej w aplikacjach z rozkładami gdzie za każdym razem trzeba wybrać:
- linię
- kierunek
- przystanek początkowy (jeśli linia jest długa to jeszcze przewinąć żeby go znaleźć)

To ze słabych aplikacji korzystasz.

Cytuj:

I pod tym kątem ja bym to głównie optymalizował, tak więc kombo rozkład dwóch linii o różnych numerach może i wykonalny na kartce, ale w aplikacji niekoniecznie.

Ktoś ładnie napisał - z różnych kilkusekundowych wspomagaczy korzystamy. Ty pewnie też. Tam również było o tak prozaicznym przykładzie jak zapamiętywanie hasła. Raczej nie odmawiasz sobie tego?

Jak najbardziej oszczędności z kartek, byle były sensowne, czyli faktycznie np. wyłuskiwanie, który kurs podstawowy, a który wariantowy, nie trwało też zbyt długo.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 22:21 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10768
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
PanA napisał(a):
To ze słabych aplikacji korzystasz.

Zamiast się nabijać lepiej daj namiary na lepszą apkę.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2019, o 22:35 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 8 lip 2015, o 10:07
Posty: 703
Cukier napisał(a):
PanA napisał(a):
To ze słabych aplikacji korzystasz.

Zamiast się nabijać lepiej daj namiary na lepszą apkę.

Dowolny planer podróży.

Nie rozumiem, czemu jednej przeglądarce z rozkładami jazdy przeciwstawiasz inną przeglądarkę tabliczek, tylko że rozprowadzaną pod swoją nazwą


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 kwi 2019, o 06:55 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7025
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
@ Kaszmir - Twój przykład z trzema sekundami, które pozwolą komuś wsiąść albo nie pozwolą jest absurdalny... Jak widzisz linię, która Ci pasuje, to wsiadasz i nie szukasz linii, która pasowałaby Ci jeszcze bardziej, bo nie wiesz czy ta druga nie będzie opóźniona, czy kurs nie wypadnie, itede itepe. No wyobraźmy sobie, że doszedłem na Bieżanowską z tramwaju kurdwanowskiego i chcę wrócić do moich rodziców. Na przystanek podjeżdża 173. I co, myślisz, że będę sprawdzał, czy 503 czasem nie ma za chwilę podjechać, bo mi wygodniej z Aleksandry podejść niż z Nowego Bieżanowa Południe? Bez jaj - przecież wiem, że rozkład jazdy jest umowny, a autobusy systematycznie poopóźniane i nie podejmę takiego ryzyka. Nikt przy zdrowych zmysłach nie podejmie.

I podtrzymuję to, co pisałem o wadach linii jednokierunkowych...

Natomiast to, co można by zrobić to wspólne rozkłady jazdy linii jadących w jednym kierunku... Czyli na przykład na przystanku tramwajowym Bieżanowska w stronę Bieżanowa jedna karteczka 3/9/13 z wszystkimi rozkładami. Wprowadza to ułatwienie, którego chciałeś (i to w o wiele większym zakresie), a jednocześnie pozwala zachować zalety osobnej numeracji i uniknąć wymienionych przeze mnie w poprzednim poście problemów.

@ Cukier - Jak zazwyczaj się z Tobą zgadzam, tak tu już pojechałeś z przykładem kompletnie z zadka... Po kiego grzyba w dobie aplikacji takich jak Jakdojade ktokolwiek w ogóle miałby sprawdzać rozkłady jazdy na stronie przewoźnika w sposób, który opisujesz?

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 02:35 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 8 lip 2015, o 10:07
Posty: 703
Locutus napisał(a):
I podtrzymuję to, co pisałem o wadach linii jednokierunkowych...

Nic o nich nie napisałeś.

Natomiast zdecydowanie podtrzymam swój argument - ktoś, kto nie wie, jak gdzieś dojechać i tak sprawdzi, a wtedy zobaczy, co i jak. A jak ktoś wie, no to wie. W Warszawie czy Olsztynie (a to pewnie nie jedyne miasta) takie coś działa i wielkich problemów nie ma. Nawet w Olsztynie specjalnie to wprowadzono przy uruchomieniu systemu tramwajowego. A o pewnie nie jedyne miasta.
Te 4-setki to są linie wspomagające i niech mają swój numer 4xx tam, gdzie ma sens. A w przypadku linii jednokierunkowych sens jest jak najbardziej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 06:43 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7025
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
PanA napisał(a):
Locutus napisał(a):
I podtrzymuję to, co pisałem o wadach linii jednokierunkowych...

Nic o nich nie napisałeś. (...)


Ręce opadają...



Locutus 13. kwietnia 2019 napisał(a):
(...) linie jednokierunkowe są nieintuicyjne... Zobaczy se ktoś, że do kumpla na Piaskach ma dojechać 469, potem będzie zawiany od kumpla wracał i szukał rozpaczliwie 469 po przystankach tylko po to, by nic nie znaleźć... A w drugą stronę jeszcze zabawniej - będzie ktoś wiedział, że z nowego miejsca zamieszkania w Swoszowicach w okolice centrum może dojechać 184. I jaką będzie miał ten ktoś przykrą niespodziankę, jak wracając też w 184 wsiądzie...


Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 09:24 
Online
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22529
Locutus napisał(a):
@ Kaszmir - Twój przykład z trzema sekundami, które pozwolą komuś wsiąść albo nie pozwolą jest absurdalny... Jak widzisz linię, która Ci pasuje, to wsiadasz i nie szukasz linii, która pasowałaby Ci jeszcze bardziej, bo nie wiesz czy ta druga nie będzie opóźniona, czy kurs nie wypadnie, itede itepe. No wyobraźmy sobie, że doszedłem na Bieżanowską z tramwaju kurdwanowskiego i chcę wrócić do moich rodziców. Na przystanek podjeżdża 173. I co, myślisz, że będę sprawdzał, czy 503 czasem nie ma za chwilę podjechać, bo mi wygodniej z Aleksandry podejść niż z Nowego Bieżanowa Południe? Bez jaj - przecież wiem, że rozkład jazdy jest umowny, a autobusy systematycznie poopóźniane i nie podejmę takiego ryzyka. Nikt przy zdrowych zmysłach nie podejmie.

"Absurdalny"? Absurdalne to jest, mieszkając w innym mieście w innym kraju, pouczać ludzi podróżujących po Krakowie mówiąc im co jest im przydatne a co nie. Ty mieszkasz w Paryżu i twierdzisz, że przykład który podałem nie jest rzeczywisty. Ja mieszkam i podróżuję na co dzień w Krakowie i mówię, że zdarzały mi się takie sytuacje. Jak myślisz, kto z nas dwóch lepiej wie, jak mi się podróżuje?

Absurdalne to jest też stwierdzanie, że nie ma co sprawdzać rozkładów jazdy bo autobusy są poopóźniane. Przecież nie wszystkie linie, nie wszystkie kursy i nie o wszystkich porach łapią opóźnienia. Przykład, jadę z Pilotów w okolice Centrum Kongresowego / os. Podwawelskiego. Przyjeżdża "125" i tu pytanie - jechać do Grzegórzeckiego/Mogilskiego i się przesiadać na tramwaj? A może lepiej poczekać bo zaraz przyjedzie "124/424" jadące bezpośrednio ("124/424" akurat jest dość punktualne)? I takie sytuacje mi się naprawdę zdarzały.

Locutus napisał(a):
Natomiast to, co można by zrobić to wspólne rozkłady jazdy linii jadących w jednym kierunku... Czyli na przykład na przystanku tramwajowym Bieżanowska w stronę Bieżanowa jedna karteczka 3/9/13 z wszystkimi rozkładami. Wprowadza to ułatwienie, którego chciałeś (i to w o wiele większym zakresie), a jednocześnie pozwala zachować zalety osobnej numeracji i uniknąć wymienionych przeze mnie w poprzednim poście problemów.

Tak, to byłoby super, z tego co pamiętam w Londynie postawiono na takie rozwiązanie. Zastanawiam się, czy jest możliwość wprowadzenia tego w ramach obecnego programu przygotowującego rozkłady, wierzę że tak. Mimo wszystko jest to większa zmiana, o którą chciałbym powalczyć osobno.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 17:49 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7025
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kaszmir napisał(a):
"Absurdalny"?

Tak jest.
Kaszmir napisał(a):
Absurdalne to jest, mieszkając w innym mieście w innym kraju, pouczać ludzi podróżujących po Krakowie mówiąc im co jest im przydatne a co nie.

Po pierwsze - nie pouczać, a dyskutować.
Po drugie - nie ludzi podróżujących, a emkaemów, którzy wszakże zupełnie inaczej na wiele rzeczy od szarego zjadacza chleba patrzą.
Po trzecie - logika pozostaje logiką, niezależnie od tego, czy używa się jej z Krakowa, z Cambridge czy z Paryża.
Kaszmir napisał(a):
Ty mieszkasz w Paryżu i twierdzisz, że przykład który podałem nie jest rzeczywisty. Ja mieszkam i podróżuję na co dzień w Krakowie i mówię, że zdarzały mi się takie sytuacje. Jak myślisz, kto z nas dwóch lepiej wie, jak mi się podróżuje?

Pytanie na ile reprezentatywny jesteś jako szary pasażer. Już sam fakt, że sieć połączeń znasz lepiej niż strona MPK, a połączenia alternatywne z przesiadkami wynajdujesz równie dobrze, co Jakdojade, sprawia, że reprezentatywność tę można kwestionować.
Kaszmir napisał(a):
Absurdalne to jest też stwierdzanie, że nie ma co sprawdzać rozkładów jazdy bo autobusy są poopóźniane. Przecież nie wszystkie linie, nie wszystkie kursy i nie o wszystkich porach łapią opóźnienia.

Nie, ale jednak sporo. Ba, w niektórych przypadkach było to podstawowym argumentem za wydzieleniem czterysetki jako osobnej linii zamiast oznaczenia w rozkładzie kursów wariantowych.
Kaszmir napisał(a):
Przykład, jadę z Pilotów w okolice Centrum Kongresowego / os. Podwawelskiego. Przyjeżdża "125" i tu pytanie - jechać do Grzegórzeckiego/Mogilskiego i się przesiadać na tramwaj? A może lepiej poczekać bo zaraz przyjedzie "124/424" jadące bezpośrednio ("124/424" akurat jest dość punktualne)? I takie sytuacje mi się naprawdę zdarzały.

Przykład skrajnie naciągany. Akurat wybrałeś jedną z nielicznych par, które większych opóźnień nie notują. To raz. Dwa: sporo ludzi albo będzie zwolennikiem jazdy "byle czym, byle do przodu" i wtedy wsiądą w to 125 nie zastanawiając się nad tym, czy może będzie bezpośrednie połączenie niedługo, albo wybierze połączenie bezpośrednie, uważając, że przesiadka na Rondzie Mogilskim to sport wyczynowy dla masochistów, na 125 nawet nie zwracając uwagi; jeszcze inni zaplanują podróż z Jakdojade i będą się tego trzymać, ludzi mających tak jak Ty Jakdojade w głowie i gotowych się przełączać między rozmaitymi opcjami dojazdu w czasie rzeczywistym prawdopodobnie nie ma aż tak dużo... No i bonusowo jeszcze: gdybyś to 125 puścił, a z rozkładu wyczytał, że niepotrzebnie, bo na 124/424 trzeba poczekać dłużej, to przecież tam jest autobus do Ronda Mogilskiego dosłownie co chwilę, zaraz wsiadłbyś w co innego.

Wady linii jednokierunkowych już wymieniłem, więc nie myślę się powtarzać.
Kaszmir napisał(a):
Tak, to byłoby super, z tego co pamiętam w Londynie postawiono na takie rozwiązanie. Zastanawiam się, czy jest możliwość wprowadzenia tego w ramach obecnego programu przygotowującego rozkłady, wierzę że tak. Mimo wszystko jest to większa zmiana, o którą chciałbym powalczyć osobno.

Ale dlaczego osobno? Myślę, że to jest rozwiązanie, które łączy zalety obu podejść (mojego, z osobnymi numerami w obu kierunkach, i Twojego, z liniami jednokierunkowymi), jednocześnie eliminując całkowicie ich wady, a do tego daje się rozszerzyć o wiele bardziej niż Twoje rozwiązanie... Myślę, że to świetny konsensus (bo nawet nie kompromis - kompromis mamy wtedy, gdy każdy musi z czegoś zrezygnować) na który wszyscy możemy się zgodzić i który znacząco poprawiłby komfort podróżowania po mieście. Same zalety, zero wad.

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 21:38 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 17 gru 2011, o 10:03
Posty: 1452
Lokalizacja: WDZ
Po pierwsze nie za bardzo wyobrażam sobie fizyczną implementację tego pomysłu w istniejących gablotach a po drugie na przystankach tramwajowych rozkłady papierowe są raczej rzadko wykorzystywanym uzupełnieniem tablic. Przystanki autobusowe również powinny zmierzać w tym kierunku (choć oczywiście zdaję sobie sprawę, że pełne otablicowanie wszystkich jest zasadniczo niemożliwe)...

_________________
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2019, o 21:45 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 12:22
Posty: 3080
Lokalizacja: Michałowice
Afterbirds napisał(a):
Przystanki autobusowe również powinny zmierzać w tym kierunku (choć oczywiście zdaję sobie sprawę, że pełne otablicowanie wszystkich jest zasadniczo niemożliwe)...

Otablicowanie wszystkich przystanków możliwe jest, tylko nie ma to ekonomicznego sensu. Ale wszystkie najważniejsze ciągi autobusowe powinny być otablicowane.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2019, o 06:09 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7025
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
W momencie gdyby zainstalować tablice elektroniczne na znacznej ilości przystanków autobusowych, to rzeczywiście dyskusja o tym, czy linie jednokierunkowe to dobry czy zły pomysł, albo czy warto grupować rozkłady jazdy wedle mojego pomysłu, stałaby się zupełnie czczą sztuką dla sztuki...

...i tylko nic nie wskazuje na to, aby takie instalowanie tablic miało się odbyć w najbliższym czasie...

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 kwi 2019, o 05:57 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lip 2013, o 18:48
Posty: 3666
Lokalizacja: Kraków
Co do rozkładów linii 129/429 – wcale by nie musiał być on na dwóch kartkach. Bez problemu zmieści się na jednej: klik! – i nie widzę problemów przy takim układzie. Wszak stojąc na przystanku „Skarżyńskiego” nie zobaczę kursów linii „129” z przystanku „Stella-Sawickiego” i nie wyszukam takiego połączenia w internecie. Nic mnie w błąd nie wprowadzi.

_________________
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 256 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL