Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

Sprawy polityczne, działalność spółek miejskich, tematy niezwiązane z komunikacją i transportem

Moderator: Moderatorzy

Czy jesteś za wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego wokół Plant?

Tak, z nakazem prawoskrętów
64
58%
Tak, ze strefą B zamiast nakazu prawoskrętów
30
27%
Nie
16
15%
 
Liczba głosów: 110

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1051 Post autor: Kaszmir » 5 lip 2019, o 23:16

ZTP: Na sesji 10 lipca chcemy podwyżek opłat za strefę parkowania
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ztp-1 ... 31200.html
Urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego chcą, aby radni miejscy w poniedziałek 8 lipca zaopiniowali projekt uchwały w sprawie podwyżek cen za postój w strefie płatnego parkowania.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1052 Post autor: Kaszmir » 8 lip 2019, o 09:34

Kraków. Rewolucja transportowa. Spółka do kasacji, nowa strefa parkowania. Zmiany od nowego roku
https://gazetakrakowska.pl/krakow-rewol ... 4-14258425
Maksymalna stawka za pierwszą godzinę parkowania wyniesie ok. 6 zł, a nie 9, jak chcieli urzędnicy. Zmiany wejdą w życie od stycznia 2020, a nie we wrześniu, jak planował Zarząd Transportu Publicznego.
Ech, czyli znów rewolucja "tylko do połowy" bo radni nie mają odwagi :(

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1053 Post autor: kot_feliks » 9 lip 2019, o 09:49

NIe no, 6 PLN/h, zamiast 3 PLN/h to i tak będzie rewolucja.

Jeśli oczywiście to będzie np.:
6,00 PLN - pierwsza godzina;
6,50 PLN - druga godzina;
7,00 PLN - trzecia godzina;
a nie, że 6 PLN to będzie max, a pierwsza godzina będzie kosztować np. 4,50 PLN albo 5,00 PLN.

Zreszta powiedzmy sobie szczerze, raczej nikt nie wierzył w to, że po zmianach będzie 9/10/11 PLN/h. Tyle, że gdybyś nie wyszedł od propozycji 9 PLN/h, tylko od np. 6 PLN/h, to bezradni ścięliby to do dajmy na to 4 PLN/h i g... by się zmieniło ;)

Imho 6 PLN/h w 2020 r. da radę, pod warunkiem, że strefy będą sensownie ułożone, będzie gradacja stawki pomiędzy strefami, do tego na pewno dorzuciłbym różne godziny dla różnych stref + spróbował wprowadzić punktowo strefy poza centrum.

Ot, kilka przykładów:
- jeśli damy wszędzie 6 PLN/h, to nikt nie będzie miał motywacji, żeby zostawiać auto dalej, "bo skoro wszędzie parkowanie kosztuje tyle samo, to lepiej wjechać do samego centrum";
- w samym centrum mamy strefą w godzinach 10-20, ale czemu akurat tak? Przecież tam czasem problem (np. Kazimierz) występuje wieczorem i w nocy. Tam np. strefa spokojnie mogłaby być do godz. 24 (czyli w godzinach 10-24, przez cały tydzień, w tym sb + nd), z wysoką stawką za h;
- z drugiej strony mamy taką Sądową, gdzie problem występuje od 7-8 rano jedynie w tygodniu i auta znikają już ok... 16-17. Czemu tu strefa ma się zaczynać dopiero od 10? Tu bardziej adekwatne byłyby godziny np. 8-18 albo 7-17 i jedynie pn-pt (bez weekendów). Tu jest nawet całkiem fajny przykład, gdzie jest sporo parkingów przed biurami, które w weekend stoją puste, więc jeśli jest już jakiś turysta, to niech sobie zaparkuje w weekend tu, a nie np. na pl. Matejki ;)
- mamy okolice biurowców na Bora, gdzie jest mega problem z parkowanie w tygodniu, przy czym tam problem powodują głównie ludzie zostawiający auta na 8h, a z drugiej strony nie trzeba wymuszać dużej rotacji pojazdów, jak to jest w centrum. Czemu nie wprowadzić tam SPP w tygodniu, w godzinach jedynie 8-16, ale z niską stawką za godzinę? SPP w godzinach 8-16, ze stawką np. 2 PLN/h (jeśli ktoś chce przyjechać na chwilę, praktycznie tego nie zauważy, za to SPP uderzy po kieszeniach tych, którzy blokują miejsca po 8h dziennie);
- itp., itd....

Kolejna rzecz? Coś, co jest powszechne w DE, czy A, czyli ograniczenie maksymalnego czasu parkowania w danym miejscu. To powinno być stosowane na ulicach handlowych, typu Długa, czy Kalwaryjska, gdzie chcemy wymusić rotację pojazdów i zwolnić miejsce dla klientów. W DE, czy A powszechne są ograniczenia w takich miejscach do max. np. 1-1,5h parkowania. Chcesz parkować dłużej - ok, ale stań na ulicy obok albo na którejś z przecznic. Chcesz podjechać na chwilę coś kupić - proszę bardzo, masz miejsce pod sklepem, ale do max 1h.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1054 Post autor: Kaszmir » 9 lip 2019, o 13:02

kot_feliks pisze:NIe no, 6 PLN/h, zamiast 3 PLN/h to i tak będzie rewolucja.
6 jeszcze może, natomiast z artykułu wynika, że jest to maksymalna rozważana przez Radnych stawka - czyli jest ryzyko, że będzie nawet mniejsza. Oby tak się nie stało.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1055 Post autor: Kaszmir » 10 lip 2019, o 17:59

NOWE STAWKI W STREFIE PŁATNEGO PARKOWANIA - NAJGORĘTSZY TEMAT NA SESJI RADY MIASTA
https://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/k ... dy-miasta/
Po burzliwych obradach i zgłoszonych do projektu poprawkach wiadomo już, że temat zmian w Strefie Płatnego Parkowania wróci w przyszłym tygodniu podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta.
Podczas środowej sesji Rady Miasta ostatecznie przesądzony został za to los spółki Miejska Infrastruktura. (...) Po likwidacji spółki jej obowiązki przejmie Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

hlsd
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 17 wrz 2018, o 09:55

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1056 Post autor: hlsd » 10 lip 2019, o 18:33

Czy znacie parkingi w centrum, które mają stawkę w okolicach 9 zł za godzinę, bo ZTP broni tego jako "stawka rynkowa", a ja szczerze nie licząc parkingu pod placem na Groblach(który jak teraz sprawdziłem ma 6,5 zł/h w tygodniu i 8,5zł/h w weekendy), który zawsze słynął z wysokiej stawki, nie kojarzę żeby jakiś miał stawkę wyższą niż 5 zł/h, choć nigdy w sumie nie korzystałem, ale tak widuję na mieście.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1057 Post autor: Kaszmir » 15 lip 2019, o 15:32

Możliwe że zajdą duże zmiany na ciągu Filharmonia - Dominikańska - św. Gertrudy :)
Urzędnicy chcą od sierpnia ograniczyć ruch samochodowy na Placu Wszystkich Świętych. Ulice Franciszkańska i Dominikańska będą czasowo wyłączone z ruchu tranzytowego w dni robocze. Zakaz miałby obowiązywać od godziny siódmej do osiemnastej. Wyłączone z niego będą tylko taksówki i pojazdy dostawcze.
Nowe zasady ruchu oznaczają też likwidację parkingu przed magistratem.
https://www.se.pl/krakow/gigantyczna-re ... -sZzu.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1058 Post autor: Kaszmir » 16 lip 2019, o 12:24

W autopoprawce prezydent proponuje, aby w strefie "A" każda godzina parkowania kosztowała 6 złotych; w strefie "B" - 5 złotych; w strefie "C" - 4 złote. Opłaty mają być pobierane codziennie, również w weekendy.
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/kr ... w-strefie/

4 złote to praktycznie żadna podwyżka, nie nadąża nawet za inflacją przez te kilkanaście lat. Drodzy Państwo, tak właśnie umiera nadzieja na jakiekolwiek zmiany w centrum :thumbdown:

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1059 Post autor: kot_feliks » 16 lip 2019, o 12:42

Czy ja wiem? Przecież tam, gdzie będzie 4 pln/h, to powinny być strefy, gdzie głównym problemem są osoby jadące do pracy i parkujące przez 8h, A tych wygania nawet obecne 3 pln/h :)

Natomiast co jest do zmiany moim zdaniem, to na pewno:
- rozszerzenie SPP w kierunku wschodnim na obszar aż do Białuchy;
- proponowana C16 jest do zmiany, to są okolice Mogilskiego i sądów, tam powinny być opłaty nawet w tej wysokości, co w samym centrum;
- B11, B12 - to raczej powinny być A11, A12;
- C5 - nie mam pojęcia, którą częścią ciała ktoś myślał dając ten obszar (okolice ICE) do strefy z najniższą stawką(?);
- za to spokojnie strefą C mogłoby być Podgórze, ale jest jako B(?).

Tu w sumie nie sama wysokość stawek jest, co jakiś skrajnie idiotyczny układ tych stref. Przykładowo:
- parkując na Bosackiej, czy na Lubisz tuż przed wiaduktem, skąd jest rzut beretem do Starego Miasta zapłacimy 5 pln, ale parkując na samym końcu Pawiej... 6 pln/h;
- parkując na Salwatorze zapłacimy 5 pln/h, ale parkując na Dębnikach, przy samym moście Grunwaldzkim lub Dębnickim już... 4 pln/h;
- parkując na Mogilskiej przy Plivie zapłacimy 4 pln/h, ale parkując po drugiej stronie, prawie, że przy samym Mogilskim... 0 pln/h, bo tam SPP nie ma :rotfl:

Przecież to powinno wyglądać co najmniej tak:
Obrazek

Yunkers
Specjalista
Posty: 187
Rejestracja: 27 paź 2017, o 21:36
Lokalizacja: Skawina

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1060 Post autor: Yunkers » 16 lip 2019, o 13:06

Największym problemem, moim zdaniem, jest jeden akapit z lovekrakow.pl (https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-9 ... 31342.html)
Autopoprawka obniża też wysokość kar za brak opłaty, z 200 do 150 zł, co oznacza, że będzie znacząco niższa niż kara za jazdę bez biletu w komunikacji miejskiej.
Oczywistym powinno być, że wzrost cen powinien też zwiększyć koszt mandatu, a proponuje się odwrotną sytuację. A to, niestety, spowoduje wzrost kombinatorów, którzy postanowią, że warto zaryzykować. Nie mam pojęcia jak wygląda sprawa ze skutecznością łapania nielegalnego parkowania, ale znam przypadki u mnie ze studiów, gdzie kilka osób nie płaciło za parking i... im się udawało.

hlsd
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 17 wrz 2018, o 09:55

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1061 Post autor: hlsd » 16 lip 2019, o 13:22

Obecnie jest 50zł za brak opłaty, więc ciągle jest wzrost. A za brak biletu w ciągu 7 dni jest chyba 120(?) zł, więc bez przesady.

Tak BTW, to ostatnio dowiedziałem się, że w Krzeszowicach mieszkańcy płacą 20zł/mc za abonament dla auta w strefie, oczywiście jest to trochę inna sytuacja bo strefa tam jest dość mała, ale pokazuje, że można by zwiększyć stawkę 10zł/mc, która nie zniechęca do posiadania aut.

Yunkers
Specjalista
Posty: 187
Rejestracja: 27 paź 2017, o 21:36
Lokalizacja: Skawina

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1062 Post autor: Yunkers » 16 lip 2019, o 13:28

hlsd pisze:Obecnie jest 50zł za brak opłaty, więc ciągle jest wzrost. A za brak biletu w ciągu 7 dni jest chyba 120(?) zł, więc bez przesady.
No właśnie teraz zauważyłem, że lovekrakow chyba się machnęło w artykule, albo coś źle zrozumiałem. Na moją obronę - nigdy nie dostałem mandatu za parkowanie, mogę nie znać stawek :D

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 782
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1063 Post autor: lolek-12 » 16 lip 2019, o 16:08

Yunkers pisze:Oczywistym powinno być, że wzrost cen powinien też zwiększyć koszt mandatu, a proponuje się odwrotną sytuację. A to, niestety, spowoduje wzrost kombinatorów, którzy postanowią, że warto zaryzykować. Nie mam pojęcia jak wygląda sprawa ze skutecznością łapania nielegalnego parkowania, ale znam przypadki u mnie ze studiów, gdzie kilka osób nie płaciło za parking i... im się udawało.
Czasami się udaje, czasami nie. Jak długo parkujesz to nie ma bata, żeby nie trafić na obchód kontrolera strefy. Dziwi mnie, że zmiękli też przy tej karze. Kara 200zł skutecznie odstraszałaby przed takim cwaniakowaniem. Co do samych stawek. Może 9zł to już przegięcie, ale według mnie taryfa mogłaby być 5/6/7 zł, żeby za chwilę znowu nie podnosić. I podwyżka powinna wejść np. po przywróceniu linii tramwajowych na Bronowice.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1064 Post autor: tomta1 » 16 lip 2019, o 19:03

kot_feliks pisze:parkując na Mogilskiej przy Plivie zapłacimy 4 pln/h, ale parkując po drugiej stronie, prawie, że przy samym Mogilskim... 0 pln/h, bo tam SPP nie ma
Kształt obszaru C16 wynika stąd, że obejmuje on drogi publiczne. Cały pozostały obszar do linii kolejowej obejmuje wyłącznie drogi niepubliczne, więc i tak na nich opłata pobierana nie będzie.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Strefa Płatnego Parkowania / SCT / centrum wolne od aut

#1065 Post autor: kot_feliks » 17 lip 2019, o 12:50

No nie do końca, bo np. Mogilska po stronie południowej raczej jest drogą publiczną ;) Niepubliczna jest np. Cystersów, ale już na Fabrycznej między al. Pokoju a Cystersów i dalej w kierunku linii kolejowej imho jak najbardziej można pobierać opłaty.

Tak samo jesteś pewien, że cały obszar po południowej stronie al. Pokoju, tj. między al. Pokoju, a Wisłą, to są drogi niepubliczne? W szczególności w całości "stara" Grzegórzecka, Rogozińskiego, czy Fabryczna po południowej stronie al. Pokoju?

Bo np. Rogozińskiego wyskakuje w wyszukiwarce ZDMK jako droga gminna, tak samo Fabryczna, a ani jedna, ani druga SPP objęta nie będzie... (???). Tak samo Bobrowskiego, Grzegórzecka ("stara" - jako gminna, odcinek do Hali Targowej - jako powiatowa), Żółtej Ciżemki itd.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Kraków w dyskusji”