Krakowski Alarm Smogowy

Sprawy polityczne, działalność spółek miejskich, tematy niezwiązane z komunikacją i transportem

Moderator: Moderatorzy

Mseifer
Administrator Techniczny
Posty: 9959
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 20:01
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
Kontakt:

Krakowski Alarm Smogowy

#1 Post autor: Mseifer » 11 lut 2011, o 16:52

Alerty smogowe w tramwajach
http://www.dziennikpolski24.pl/pl/regio ... ajach.html

Powietrze w Nowej Hucie: trują głównie auta i domowe piece
ŚRODOWISKO. Z badań wynika, że Nowa Huta jest drugim - po Alejach Trzech Wieszczów - najbardziej zapylonym rejonem w Małopolsce.

http://www.dziennikpolski24.pl/pl/regio ... piece.html
Ostatnio zmieniony 5 lut 2013, o 16:34 przez Mseifer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

#2 Post autor: Kaszmir » 28 sty 2012, o 13:02

Krakowianin za miastem przeżywa szok tlenowy
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798, ... enowy.html

Przyznam, że w mapce z artykułu
http://krakow.gazeta.pl/krakow/51,35798 ... 0.html?i=1
zaskoczyło mnie, że tereny w okolicach Pleszowa położone na południe od kombinatu, są względnie czyste i w lepszej sytuacji niż większość miasta. Tyle się mówi, że to gorsze tereny, zanieczyszczone przez hutę, a tymczasem wychodzi na to, że jest dokładnie na odwrót.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Inspektor
Posty: 366
Rejestracja: 8 sty 2010, o 19:04
Lokalizacja: Kraków-Kurdwanów

#3 Post autor: kbieniu7 » 28 sty 2012, o 13:32

Jest to niby trochę paradoksalne na pierwszy rzut oka, jednak zanieczyszczenia z kominów (zwłaszcza z tych wysokich) są emitowane w wyższych warstwach, gdzie nie ma barier dla wiatru i są rozwiewane na dużym obszarze, w przeciwieństwie do spalin samochowych i dymu z domów, które są skumulowane tuż przy gruncie.

Carol
Inspektor
Posty: 373
Rejestracja: 21 sty 2011, o 11:35
Lokalizacja: Nowa-Huta Pleszów

#4 Post autor: Carol » 28 sty 2012, o 18:26

Kaszmir pisze:zaskoczyło mnie, że tereny w okolicach Pleszowa położone na południe od kombinatu, są względnie czyste i w lepszej sytuacji niż większość miasta. Tyle się mówi, że to gorsze tereny, zanieczyszczone przez hutę, a tymczasem wychodzi na to, że jest dokładnie na odwrót.
Warto też zauważyć, że tereny na południe od ulicy Igołomskiej są położone w dolinie i różnica poziomów wynosi od 200 do 70 metrów. Może to być także przyczyną mniejszego zanieczyszczenia. Poza tym umiejscowienie kombinatu też powoduje, że pyły i wyziewy z kominów przemieszczają się zgodnie z różą wiatrów zazwyczaj w kierunku wschodnim, czyli bardziej w kierunku Wyciąż, Ruszczy czy Kościelnik.
Taka też ciekawostka dotycząca opadów. Co powoduje, że w zimie, kiedy np. w Pleszowie nie ma grama śniegu, nad terenem Kombinatu i na wschód od niego opady śniegu pojawiają się wcześniej i są obfitsze. Dochodzi do tego, że jadąc do pracy można zaobserwować naprawdę dziwne zjawiska, do okolic Baru Meksyk śniegu brak, od wspomnianego baru śnieg jest i dalej od okolic Kopca Wandy znów bez śniegu.
Ja mam takie wrażenie, że to spowodowane jest właśnie wyziewami z kominów Kombinatu, nie wiem, może jakieś metale ciężkie czy co powoduje, że chmura "robi się cięższa" i spada na ziemię, jako śnieg, a przed hutą pada z niej deszcz.
Myślałem, że to tylko moje spostrzeżenia, ale już paru moich sąsiadów też na to zwróciło uwagę.
Druga kwestia to jednak mniejsze zaludnienie tych terenów, choć nie da się ukryć, ze ogrzewanie to 3/4 wyłącznie piece węglowe i w 1/4 ogrzewanie innym sposobem np. gaz, energia elektryczna. Znikomy ruch drogowy w porównaniu z innymi obszarami Krakowa też ma tu skutki w postaci mniejszej ilości spalin.

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#5 Post autor: tramwajem » 28 sty 2012, o 22:28

Jeśli chodzi o czystość Pleszowa i w ogóle wschodniej Huty - jest tak chyba dlatego, że im wyżej następuje emisja tym mniejsza szansa że zanieczyści najbliższą okolicę. Stąd największe zanieczyszczenie wokół dróg, średnie wokół dzielnic ogrzewanych piecami, a najmniejsze wokół kominów. Co oczywiście nie znaczy, że ten pył nie utrzymuje się gdzieś dalej, natomiast wokół samego emitora może nie następować koncentracja zanieczyszczeń.

Co do śniegu we wschodniej Hucie - być może pyły z kominów powodują koncentrację wilgoci, która spada w postaci śniegu? Natomiast nie jestem pewien, czy to może działać aż tak punktowo.

I jeszcze jedno słowo komentarza, tym razem w postaci obrazkowej :)

Obrazek
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

Carol
Inspektor
Posty: 373
Rejestracja: 21 sty 2011, o 11:35
Lokalizacja: Nowa-Huta Pleszów

#6 Post autor: Carol » 28 sty 2012, o 23:29

tramwajem pisze:Co do śniegu we wschodniej Hucie - być może pyły z kominów powodują koncentrację wilgoci, która spada w postaci śniegu? Natomiast nie jestem pewien, czy to może działać aż tak punktowo.
Być może jest to po prostu moje subiektywne odczucie ponieważ mieszkam w tej okolicy.
Ostatnio zmieniony 29 sty 2012, o 03:47 przez Carol, łącznie zmieniany 1 raz.

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

#7 Post autor: rafaello » 31 sty 2012, o 15:22

Smog jest problemem całej Małopolski:
http://www.dziennikpolski24.pl/pl/aktua ... ogiem.html

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#8 Post autor: tramwajem » 31 sty 2012, o 15:29

Wprawdzie nie jestem ekspertem, ale moim zdaniem jedynym sensownym rozwiązaniem z artykułu jest strefa ograniczonej emisji dla cieżarówek. Jest system norm dla silników i dziesiątki wdrożeń w całej Europie: http://www.lowemissionzones.eu

Reszta postulatów jest albo nieefektywna finansowo (ograniczenia produkcji, darmowa km), albo brakuje organów kontroli (zakaz palenia węglem), albo ma znikomy efekt (ograniczenia ruchu w centrum).

Jeśli naprawdę chcemy ograniczyć smog, to trzeba zacząć od zmiany prosamochodowej polityki oraz kontroli pieców pod kątem spalania śmieci.

Przy okazji zobaczcie sobie co spowodowało sobotni smog:
Obrazek
Jeśli komunikacja powoduje smog nawet w sobotę to ja nie mam pytań :)
Ostatnio zmieniony 1 lut 2012, o 11:21 przez tramwajem, łącznie zmieniany 4 razy.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

Awatar użytkownika
pawelenator
Kierownik
Posty: 885
Rejestracja: 20 wrz 2009, o 21:53
Lokalizacja: Kraków Azory
Kontakt:

#9 Post autor: pawelenator » 31 sty 2012, o 22:20

Zakaz palenia węglem i tego typu rzeczy nie bardzo mają szansę przejść. Tym bardziej, że wszelaka alternatywa na ogrzewanie jest droga nie wspominając już o kosztach przeróbki ogrzewania.
Po prostu nadal ogrzewanie węglem jest najtańsze. Gaz drogi, prąd jeszcze droższy. Nie każdemu na rękę płacić więcej.
Ograniczenie emisji dla ciężarówek - pomysł korupcjogenny
Z kontrolą pieców może być niewykonalne. Widzę, jak wygląda funkcjonowanie Straży Miejskiej na Azorach. Pełno nieprawidłowo zaparkowanych samochodów (parkują dokładnie na rogach skrzyżowań), a Straż Miejska obok tego przechodzi obojętnie, zgłaszanie tego nic kompletnie nie daje. A to jest bardzo prosta sprawa i z tym nie radzą sobie, a co dopiero z kontrolą palenisk...
Pozdrawiam

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#10 Post autor: tramwajem » 1 lut 2012, o 11:22

Ograniczenie emisji dla ciężarówek - pomysł korupcjogenny
Możesz rozwinąć?
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

#11 Post autor: pablo » 1 lut 2012, o 14:09

tramwajem pisze:Jeśli naprawdę chcemy ograniczyć smog, to trzeba zacząć od zmiany prosamochodowej polityki oraz kontroli pieców pod kątem spalania śmieci.
Podpisuję się obiema rękami.

Awatar użytkownika
Chris
Dyspozytor
Posty: 605
Rejestracja: 23 lis 2010, o 03:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#12 Post autor: Chris » 2 lut 2012, o 20:51

Z tego co gdzieś/kiedyś czytałem, to spaliny samochodowe to akurat najmniejszy problem, tam wszystko mieści się w normach z wielkim zapasem. Wielkim problemem jest palenie w piecach i tu trzeba położyć nacisk, a nie na ograniczenie ruchu, co nie będzie pewnie w ogóle zauważalne...
Patrząc na komunikację nieco z boku...

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

#13 Post autor: pablo » 3 lut 2012, o 14:05

No nie opowiadaj - za zdecydowaną większością aut ciągnie się smużka śmierdzącego, szarego dymu. Właściwie przechodzenie w pobliżu samochodu z zapalonym silnikiem powoduje, że człowiek momentalnie się dusi. Ruch blachosmrodów w miastach stanowczo powinien być ograniczony, bo przez nie wyzdychamy jak muchy :devil:
Ostatnio zmieniony 3 lut 2012, o 14:06 przez pablo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chris
Dyspozytor
Posty: 605
Rejestracja: 23 lis 2010, o 03:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#14 Post autor: Chris » 4 lut 2012, o 22:40

Przy obecnych temperaturach widać parę, która to najwięcej się ujawnia ze wszystkich substancji wydzielanych przez samochód.
Ponadto, teraz jest na tyle ekstremalnie, że jeździ się na zimnych silnikach a wtedy może występować niedopalanie paliwa. I tak moim zdaniem to mniej ważne niż opalanie w piecach byle czym.
Patrząc na komunikację nieco z boku...

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#15 Post autor: tramwajem » 5 lut 2012, o 10:58

Spokojnie Panowie, są na to konkretne dane i nie ma co się kłócić :) Zwłaszcza że obaj macie po części rację.
pyły PM10 emitują głównie piece (762 t) oraz transport (539 t)
http://ibikekrakow.com/2012/01/26/miast ... d-smogiem/

To są dane podane przez ekspertów UM.
Ostatnio zmieniony 5 lut 2012, o 10:58 przez tramwajem, łącznie zmieniany 1 raz.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Kraków w dyskusji”